IV asr oxiri–VIII asr o‘rtalarida Markaziy Osiyo tarixi va madaniyati haqida gapirganda, shuni ta’kidlash kerakki, notinch siyosiy voqealar va muhim etnik guruhlarning ko‘chishlari Markaziy Osiyo aholisi tarkibida ma’lum o‘zgarishlarga olib keldi: baqtriyaliklar, so‘g‘diylar, xorazmliklar va boshqa qadimgi aholi avlodlari bilan bir qatorda kelib chiqishlari xionit (va umuman shimoliy dasht), eftalit, turkiy, g‘arbiy Eron va arab bo‘lgan guruhlar endi Markaziy Osiyo mintaqalari yerlariga joylashdilar. O‘sha davrdagi turli xil Markaziy Osiyo mintaqalarining ma’lum bir madaniy yaqinlashishini qayd etish mumkin emas, bu ularda so‘g‘d tilini mintaqalararo (va xalqaro) aloqa tili sifatida keng qo‘llashda namoyon bo‘ldi, xuddi shunday dafn marosimi, suyak saqlash qutilarida (ossuariy), diniy e’tiqodlarning taniqli birlashishi, tarixiy va badiiy xarakterdagi ko‘plab shunga o‘xshash hodisalardan dalolat beradi.…» (Staviskiy B.Ya. 1974.B. 157).
O‘ZBEKISTON SAN’ATI TARIXI Akbar Hakimov